Як роблять золоті каблучки
На перший погляд, каблучка – звичайна прикраса, простий обідок, декілька декоративних елементів, і, можливо, вставка дорогоцінного камінця. Але насправді, все зовсім не так просто. Виготовлення ювелірних прикрас, в тому числі і каблучок – кропітка робота, за якою стоїть велика кількість різних процесів.
Технологія виготовлення золотих каблучок: від ескізу на папері, до втілення у благородному металі
Ювелірна каблучка – найдавніша й найпопулярніша прикраса в усьому світі. Люди використовують цю коштовність для освідчення у коханні, вступу у шлюб, і просто доповнюють нею свої щоденні образи.
Мало хто замислюється над тим, як же виготовляють каблучки, скільки на це необхідно часу та сил. Виробництво каблучок – цікавий і захоплюючий процес, який відрізняється підвищеною складністю та відповідальністю. Кінцевий результат кропіткої та уважної роботи ювелірів – досконала й високоякісна прикраса, що викликає виключно захоплені емоції.
Процес виготовлення золотої каблучки складається з дев'яти етапів, виконання кожного з яких вимагає від майстра теоретичних і практичних знань та досвіду.
Перший етап. Розробка ескізу.
Перше з чого починається робота над виготовленням каблучки – це промальовування макету майбутньої ювелірної прикраси. Визначається вид і проба металу, а також наявність вставок, гравіювання і інших декоративних технік. На даному етапі дизайнер продумує, як буде виглядати виріб, зображуючи його на папері з усіх ракурсів.
Ескізи дизайнера в обов'язковому порядку затверджує ювелір-технолог, його завдання оцінити можливість реалізації ескізу у реальній прикрасі. Цей майстер може внести невеликі корективи у макет, що допоможе створити не тільки красивий, але ще й практичний виріб.
Другий етап. Реалізація моделі каблучки.
Наступним кроком виготовлення ювелірної каблучки є створення 3D моделі прикраси. Робиться це для того, щоб скорегувати розміри каблучки, розташування декоративних елементів та вставок. Після остаточного затвердження моделі, відтворюється точна копія виробу з воску, яка в майбутньому стане зліпком для лиття сплаву.
Третій етап. Підготовка зліпка.
На спеціальний стрижень майстер нанизує кілька десятків воскових зліпків, які в майбутньому стануть золотими каблучками різних дизайнів. Робиться це для економії часу і ресурсів, таким чином, за раз можна отримати від десяти до тридцяти повноцінних заготовок.
Далі стрижень з заготовками покривається шаром глини й запікається при високій температурі. Після цього майстер витоплює віск зі зліпків, отримуючи пустотілі форми.
Четвертий етап. Заповнення форм сплавом.
Четвертий етап передбачає заповнення отриманих форм. Для цього використовується як сплав з чистого золота, так і лігатури, склад яких залежить від кольору і проби благородного металу.
- Червоний відтінок золоту забезпечує додавання міді. Отриманий метал є найпоширенішим і недорогим.
- Жовтий колір золота виходить шляхом додавання лігатури з міді і срібла. Зазвичай, сплави додаються в однакових частках, а якщо частина срібла буде більшою – вийде золото красивого лимонного відтінку.
- Благородний метал білого кольору створюється з додаванням паладію та платини. Через те, що метали мають високу вартість, відповідно каблучки в білому золоті коштують дорожче.
Ретельно перемішані, розплавлені метали виливаються в глиняні заготовки, заповнюючи собою усе пусте місце. Після повного застигання металу основа для каблучок готова.
П'ятий етап. Дістаємо основу прикраси.
На п'ятій стадії майстер очищує глину з застиглого металу, робиться це під великим напором проточної води. Таким чином, ми маємо стрижень з нанизаними на нього каблучками, які знімають за допомогою спеціальних ножиць-кусачок.
Шостий етап. Збірка золотої каблучки.
Після того, як шинка каблучки готова, майстер приступає до з'єднання всіх декоративних елементів прикраси в одну композицію. Всі деталі виробу з’єднують між собою, завдяки чому, на цьому етапі можна переглянути який вигляд матиме готовий виріб.
Сьомий етап. Фінішна обробка.
Для того, щоб майбутній ювелірний шедевр мав блискучий вигляд, його ретельно шліфують і полірують. Саме ці процеси допомагають трансформувати «гидке каченя» в бажану для покупки коштовність.
Спочатку проводиться шліфування моделі, під час якої майстер, прибирає дефекти і вирівнює текстуру, роблячи каблучку максимально гладкою. Потім приходить час фінішного полірування, що забезпечує прикрасі гарний і довговічний глянцевий блиск.
Восьмий етап. Державна проба
Перед тим як золоту каблучку виставлять на ювелірні прилавки виріб повинен пройти перевірку спеціальним державним ограном. Саме тут підтверджується проба металу, про що буде свідчити відповідне клеймо на прикрасі.
Метал, з якого виготовлено виріб, аналізується за допомогою спеціальних реактивів, і лише потім на каблучку наноситься позначка. На золоті відбиток має прямокутну форму, клеймо ставлять з внутрішньої сторони, розташовуючи посередині аксесуара.
Найчастіше каблучки виготовляють із золота 585 проби – такі моделі, найбільш популярні серед покупців, мають високу якість і доступну ціну.
Каблучки з золота 750 проби також зустрічаються в ювелірних магазинах. Такий сплав вважається більш твердим і еластичним, що дозволяє виготовляти екземпляри незвичайних і хитромудрих дизайнів.
Державна проба – це гарантія того, що представлена прикраса дійсно складається з високоякісного золотого сплаву.
Дев'ятий етап. Інкрустація.
Якщо по дизайну виріб повинен бути декорований камінням, то саме на цьому етапі гемолог підбирає необхідні мінерали. Тут важливо правильно вибрати камені, вони повинні ідеально підходити як за кольором, так і за розміром. Далі майстер закріплює камені у касти, роблять це максимально акуратно, розраховуючи свою силу. Самоцвіти повинні надійно триматися в закріпках, але при цьому не пошкодитися при інкрустації.
Тепер, пройшовши крізь дев'ять найважливіших етапів виробництва, ювелірна каблучка готова. Якщо на кожному кроці створення прикраси майстри-ювеліри якісно виконували свою роботу – кінцевий результат буде неперевершеним. Отримана золота каблучка обов'язково буде довгі роки радувати свого власника досконалим зовнішнім виглядом й гарним, глянцевим блиском.